Information från styrelsen

Hej TegeCanyon!

Nya styrelsen summerar året och informerar om vårt arbete.

I maj hade vi den årliga ronden med vår fastighetsförvaltare AGO. Vi såg över husen och stämde av vilka insatser som engagerat AGO mest. Vi konstaterade att tak och takavvattning driver onormalt höga kostnader och har tittat närmare på det. Vi har även jobbat med föreningens underhållsplan och återkommer om tak och takavvattning senare i brevet.

Här är en bild hur det kan se ut på våra digitala möten.

Bild på styrelsen. Lars (ordförande), Rolf (vice ordförande), Henrik (sekreterare), Tomas (ledamot), Anneli (suppleant).
Lars (ordförande), Rolf (vice ordförande), Henrik (sekreterare), Tomas (ledamot), Anneli (suppleant).

Kontaktuppgifter

Det är viktigt att styrelsen kan nå dig som bostadsrättshavare via e-post och telefon.

Vi uppmanar dig därför att logga in på Simplekos portal för boende för att kontrollera och uppdatera dina kontaktuppgifter.

Rättelse 2024-07-26
Du som inte har svenskt BankID kan istället välja att logga in med alternativet “Användarnamn och lösenord”. Ditt användarnamn är din e-postadress som du har angivit till föreningen. Vid första inloggningstillfället klickar du på “Glömt lösenordet? Klicka här för att återställa” och begär en återställning. Då skickas en kod till din e-postadress som du använder för att logga in. Därefter kan du byta lösenord till ett eget valt.
Du som inte har svenskt BankID kan höra av dig till Simpleko för att få ett användarkonto med användarnamn och lösenord. Skicka e-post till info@simpleko.se eller ring 018-66 01 60 vardagar kl. 09-12, 13-15.


Lån

Styrelsen har tidigare i år tagit ett nytt lån på 500 000 kr hos Handelsbanken Åre för att säkra likviditeten. Föreningen har nu lån på totalt 1,5 Mkr.


Takbyte

Enligt ursprunglig underhållsplan är det inte riktigt dags för takbyte än. Men det har varit, och är fortfarande, en hel del problem med tak och takavvattning. Detta driver onödigt höga löpande kostnader som vi på sikt ser att de kommer öka. Det är därför som styrelsen i detta läge prioriterar ett takbyte högst bland våra planerade åtgärder. Upphandling av leverantör för takbyte på alla 12 huskroppar är klar. Avtal kommer att skrivas med Grund & Takteknik i Östersund. Arbetet planeras att starta i maj 2024. Bytet kommer att ske på två hus i taget. Mer info om detta kommer senare i vår.


Fuktstatusbesiktning

Försäkringsbolaget har på eget initiativ tidigare besiktat 10 slumpvis valda lägenheter. Berörda har fått återkoppling där det funnits avvikelser. Som alla vet är vattenskador förknippat med stora kostnader. Det är viktigt att föreningen har god koll på status i alla våtutrymmen för att kunna guida bostadsrättshavare där det behövs samt även för redovisning vid förhandling av bättre villkor och premier med försäkringsbolag. Därför har vi uppdragit år en firma att utföra en fuktstatusbesiktning i alla lägenheter. Besiktningen kommer att utföras vecka 4, 22-26 januari.


Felaktigt installerade köksfläktar samt ventilation

Det finns några lägenheter som har felaktigt installerade köksfläktar vilket gör att os och lukt trycks ut i grannlägenheten ovanför/nedanför. Endast spiskåpa för centralventilation eller kolfilterfläkt är tillåtna tillsammans med den ventilationslösning som finns i fastigheterna. Obs. att sk. ”tryckande” fläktar är ej tillåtna. Ägarna till lägenheterna har meddelats om att fläkten ska bytas ut omgående. Om det ej blir utfört kommer föreningen se till att bytet sker mot faktura.

I samband med planeringen av takbytet undersöker vi om ventilationslösningen går att modernisera med en rimlig insats och kostnad. Syftet är främst att se om det går att skapa förutsättningar för installation av tryckande köksfläktar utan att os och lukt trycks ut i andra lägenheter. Om vi ska byta lösning bör det göras i samband med takbytet då byggställningar finns på plats och plåtarbeten ändå utförs.


Funktionskontroll av lägenheternas vattenavstängningsventiler

Det är mycket viktigt att avstängning av vattnet fungerar i våra lägenheter. AGO har varit engagerade i höst att i samband med rond kontrollera funktionen av avstängningsventilerna i alla lägenheter. Vi vet nu att många kärvar och inte går att stänga. Tanken är att föreningen initialt står för bytet av de som inte fungerar och därefter är det bostadsrättshavarens ansvar att ventilen fungerar. AGO kommer därefter att instrueras att konditionera dem två gånger per år, i maj och november, och notera avvikelser.

Funktionskontroll har även gjorts på vattenserviserna till varje hus och det visade sig att fyra är ur funktion. Det är samfälligheten som ansvarar för dessa och de är vidtalade att byta ut ventilerna.


Obligatorisk ventilationskontroll (OVK)

En ny lagstadgad kontroll behöver utföras och offerter är begärda. Vi återkommer med mer info om när entreprenören kommer att utföra kontrollen i alla lägenheter.


Avtal med Simpleko

Vi har sett över avtalet med Simpleko och de tjänster föreningen köper av dem för att minska på onödiga kostnader.


Information om Tegefjälls samfällighetsförening

Samfälligheten hade årsstämma 10 april som då delvis fick en ny styrelse med ny ordförande, två nya ledamöter och tre nya suppleanter. P. Jarness från vår förening är nu med som suppleant.

På grund av bland annat stora kostnadsökningar från kommunen för vatten och avlopp har samfälligheten under året höjt årsavgiften med 26 400 kr.

Vi har också i höst fått veta att samfälligheten kommer att fakturera för snöröjningen per faktiskt röjda m2. För vår förening betyder det en något lägre andel av den totala kostnaden. Avgiften kommer trots detta ändå bli högre för vår förening då samfällighetens kostnader för hela entreprenaden ökat med 23%.

Samfällighetens styrelse är ju också till stora delar utbytt precis som vår och deras huvudsakliga mål är tydlighet och öppenhet inför alla medlemmar. Utöver det vardagliga arbetet har de hittills fokuserat på att teckna nya avtal och försöka få ner kostnader. För närvarande jobbar de intensivt både med en ny debiteringslängd och en ny budget inför 2024 inkl. kostnad för snöröjning.

Tegenova samfällighetsförening har begärt en ny förrättning och en lantmätare finns utsedd sedan augusti. Vi avvaktar om mer info från samfälligheten. Dock vet vi att deras strävan är att det ska bli tydligt vad man betalar för och hur mycket man betalar per lägenhet vilket inte är fallet idag. Därför kommer de att jobba för att dela upp vår gemensamhetsanläggning i tre sektioner:

  • Sektion 1 – Väg
  • Sektion 2a – Sopor
  • Sektion 2b – Vatten och avlopp (VA)

I Sektion 2 är största kostnaden det som Åre kommun fakturerar i fasta avgifter. Tyvärr så har kommunen höjt avgifterna under många år och risken är stor att trenden fortsätter.

God Jul och Gott nytt år!

/Styrelsen

Sidan hanterar personuppgifter om dig och sparar data i cookies för att förbättra användarupplevelsen. Genom att använda sidan godkänner du det.